fredag 3. oktober 2008

Historier fra virkeligheten, del 2

Vi fortsetter vår serie om skjøre, men nyskjerrige guttesinn. Bli med på en reise under huden på påtroppende styremedlem Usland.

Svensk Panzerjern

Året var 1993. Torgeir og Kjendisene’s debyplate ”Publiv” føyk rett inn på 1.plassen på norsktoppen med låta ”Vi tar det som det kommer” , G7 holder sitt 19’de møte i Tokyo og Torgeir fikk lappen. Ettter dette var han bare kjent som Torry Touring.

Weapon of choice var moderns 1975 Volvo 245 USA import. Med en rekkefirer som mata bakhjulet via en 4 stegs automatkasse og en servo som var kraftigere høyrearmen til Sylvester Stallone i hans beste film, Over the Top, så var detta gromt. Det var også her Torry lærte multiplikasjon da speedmeteret var oppgitt i mph (miles per hour for de uinnvidde) og derfor måtte multiplisere avlest hastighet med 1.6 for å få korrekt hastighet. Bilen var oransj med mye svenske-krom (rust) og turene gikk som regel i østlig retning da 245’n gikk bedre jo nærmere Sverige hun befant seg.

Illustrasjonsfoto
Chassiet var derimot ikke bra. Da 245’n var fra USA så var den også satt opp for amerkanske veier. Svingegenskapene var deretter.

Av de mange kjøreopplevelsen jeg hadde med denne hojen så må jeg nevne den dagen da den første sneen falt i kongsberg. Året var 1996. Jeg kommer fra eikerveien med Smart stasjonen på høyre hånd og skal ut på drammensveien. Jeg registrerer at en bil kommer opp fra Smart stasjonen. Vedkommende i sin sølvgråe ’93 Corolla på Michelin sommerdekk begynner i spinne og stopper opp i min veibane. Jeg bremser opp, men sklir og treffer vedkommende i rompa. Jeg skyver riskokærn ett par meter før jeg elegant svinger inn på Smartstasjonen. Vedkommende tar til fornuften, finner grep og stikker av. Jeg kjøper meg en trailermeny m/potetsalat og inspiserer ”skaden”. Ingen skade. Ikke så mye som en skramme i forfangærn. Dette oppsummerer veldig godt hva Volvo representerer. En bil du kan ta med til krigen.

Alt i alt en flott bil som pga alderdom til slutt ble erstattet av en ’92 Opel Kadett men det er en annen historie.......

Ingen kommentarer: